luni, 14 decembrie 2009

reguli pentru folosirea flash-ului

Pozitionarea unui flash, secundul, cu o putere mai mica se face la o distanta mai mare decit principalul. Aceasta regula este valabila indiferent de pozitionarea flash-ului principal pentru toate imaginile care nu necesita o iluminare ''plina'' a subiectului. In unele cazuri speciale cum ar fi cartografierea siturilor arheologice si alte situatii similare , aceasta regula isi pierde valabilitatea. Cum ne putem da bine inteles seama, puterea si gradul de acoperire a celor doua flash-uri poate fi diferita. Fotografierea cu doua sau mai multe flash-uri necesita o tehnica diferita fata de fotografierea cu un singur flash, deoarece trebuie alese mai bine punctele de iluminare si distanta la care este pozitionat flash-ul. Este fundamentala cunoasterea datelor tehnice ale aparatului foto (unghi de acoperire si NGS ). Ceea mai usoara metoda de folosire a doua sau mai multe flash-urieste accea de a avea primul flash fixat pe aparat iar al doilea liber. Exista in comert sisteme care permit folosirea si cuplarea a doua flash-uri montate pe acelasi suport .Contrar gindirii multora dintre noi , flash-ul mai putin puternic, secundarul este cel de pe aparatul foto, cu functia de iluminare, in timp ce principalul trebuie sa fie montat pe un brat cu libertate de miscare
Exista doua moduri esentiale de utilizare a luminii date de un flash electric:
-sursa principala de lumina in toate directiile
-iluminarea secundara pentru cresterea intensitatii culorilor in fotografia subacvatica.
Primul sistem nu presupune foarte multe din moment ce se tine cont de NGS, la iluminarea subiectului. Se poate intimpla ca planele secundare sa fie de cele mai multe ori intunecate (supraexpuse) iar imaginile vor da impresia ca au fost facute in zone putin primitoare si lipsite de lumina. In practica foto acest sistem este putin recomandat, chiar daca este intilnita aceasta metoda in medii cu vizibilitate redusa cum ar fi pesterile si apele adinci.
Exista limite impuse de aceasta tehnica foto de distanta maxima de la care flash-ul poate furniza o cantitate de lumina suficienta.
Unghiul de pozitionare a flash-ului in raport cu aparatul pentru acest tip de fotografie trebuie sa fie cel putin de 45 grade pentru a evita'' efectul de zapada''.
Flasul in lumina ambientala
pentru a utiliza flas-hul ca sursa secundara de lumina, tehnica este un pic mai complexa dar nu atit de dificil de invatat, daca se fac acele setari/probe necesare.
Iluminarea pentru colorare
termenul de ''albire'' indica iluminarea umbrelor pentru a obtine tonalitati mai putin dure si contrastante. In fotografia subacvatica este aceasta tehnica este utila deoarece o usoara iluminare intensifica culorile subiectului, fara a lua nimic din frumusetea mediului inconjurator.
Tehnica presupune ca lumina emisa de flash sa fie egala ca expunere cu ceea existenta in mediul inconjurator.
Pentru a face acest lucru este necesar sa cunoastem foarte bine raportul diafragma/distanta obtinut cu ajutorul primului test al tabelului colorat ; de asemenea este bine sa cunoastem si diafragmele alternative in relatie cu culorile subiectului care se doreste a fi luminat.
Daca am facut si testul pentru gasirea acoperirii reale, data de flash, avem sansa unei reusite.
Expunerea ambientala trebuie facuta cu un expozitometru, instrument care indica pe o scala toata cantitatea de lumina existenta exprimata in diafragma (f) valoare ce va fi inscriptionata pe lentilele fotocamerei.
Daca am face o poza in aceste conditii vom avea un rezultat perfect dar fara culoare.Pentru a ilumina cu flash-ul dar fara a supraexpune imaginea trebuie utilizat n diafragma inscriptionat pe aparat.Daca de exemplu va fi f/8 mergind sa gasim n.diafragma pe scala de flash gasim distanta la care aparatul trebuie sa fie pozitionat, pentru a da cantitatea exacta de lumina. Acest tip de tehnica , cel mai folosit, nu impune limite tehnice si nici artistice.